پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۰۳

ترک تریاک

۴ بازديد
کتابخانه ملی پزشکی ایالات متحده بیان می کند که 9 درصد از آمریکایی ها در طول زندگی خود از نوعی مواد افیونی سوء استفاده می کنند. در حالی که هیچ تضمینی وجود ندارد که سوء مصرف تریاک منجر به وابستگی شود، اما استفاده طولانی مدت یا سنگین و به دنبال آن قطع ناگهانی می تواند منجر به ترک تریاک شود. پایان کامل مصرف تریاک تنها راه برای ایجاد علائم ترک نیست. در صورتی که مصرف تریاک را به میزان قابل توجهی کاهش دهید، ممکن است قطع مصرف نیز رخ دهد. از آنجایی که بدن به دارو وابستگی پیدا می کند، هر تغییر بزرگ به سمت پایین در دوز باعث ترک تریاک و علائم ترک همراه می شود.

علائم ترک تریاک معمولاً در دو مرحله در طول فرآیند ترک رخ می دهد. در اوایل این فرآیند، کاربر قبلی می‌تواند دچار درد عضلات شود و از بی‌خوابی، اضطراب، خمیازه‌های غیرقابل کنترل، تعریق بیش از حد و ریزش چشم‌ها رنج می‌برد. با پیشرفت ترک، علائم دیگری از جمله گرفتگی شکم، حالت تهوع، استفراغ و اسهال به احتمال زیاد رخ خواهد داد. علائم ترک تریاک می تواند ظرف چند ساعت پس از آخرین دوز شروع شود و تا چند هفته ادامه یابد. طول و شدت علائم تجربه شده تا حد زیادی به طول مدت مصرف تریاک و دوزهای مصرف شده قبل از ورود به دوره ترک بستگی دارد. برای کاهش شدت علائم ترک تریاک، یک دوره سم زدایی با کمک پزشکی ضروری است. در طول سم‌زدایی، تریاک با استفاده از برنامه درمان با یک ماده مخدر جایگزین یا از طریق یک روش سم‌زدایی سریع از سیستم کاربر حذف می‌شود.

ترک تریاک: روش‌های درمانی و گزینه‌های کمک

درمان کامل ترک تریاک شامل سم زدایی و مشاوره مواد مخدر برای رفع وابستگی جسمی و روانی ناشی از مصرف تریاک است. این درمان با یک معاینه پزشکی برای تعیین سلامت عمومی بیمار، از جمله مصاحبه برای یافتن اینکه آیا داروی دیگری وجود دارد که بیمار ممکن است در زمان ورود به برنامه ترک مصرف کند، شروع می شود. پس از تکمیل معاینه، بیمار ممکن است تا 24 ساعت تحت نظر پزشکی قرار گیرد و در صورت لزوم، دارو برای تثبیت شیمی بدن بیمار ارائه شود. پس از معاینه پزشکی اولیه و دوره مشاهده، یکی از دو درمان سم زدایی به بیمار داده می شود.

سم زدایی سریع یک روش سریع و نسبتاً بدون علامت برای مقابله با سم زدایی تریاک است. با استفاده از بیهوشی، بیمار را یک تا دو ساعت می خوابانند. در این دوره، تریاک از گیرنده های تریاک در مغز و ستون فقرات شسته می شود. هنگامی که بیمار از خواب بیدار می شود، وابستگی فیزیکی به دارو از بین می رود. بدون این وابستگی، علائم ترک تریاک کمی تجربه می شود، و علائمی که رخ می دهند از نظر شدت خفیف هستند.

اگر بیمار رویکرد سم‌زدایی کاهش‌یافته را انتخاب کند، داروی دیگری برای جایگزینی تریاک در گیرنده‌های اپیوئیدی بدن بیمار معرفی می‌شود. این داروی جدید تریاک را از گیرنده ها جدا می کند و از اتصال هر تریاک دیگری به گیرنده ها و ایجاد پاسخ سرخوشی برای بیمار جلوگیری می کند. از آنجایی که داروی جدید نیز یک شبه افیونی است، در دوزهای کاهش تدریجی در طی چند هفته تجویز می شود. این به بدن بیمار اجازه می‌دهد تا خود را با مقادیر کم‌تری از مواد افیونی در سیستم تنظیم کند. در زمان تجویز آخرین دوز، مقادیر داروهای اپیوئیدی در سیستم به قدری ناچیز است که بیمار علائم ترک را کم یا بدون علائم ترک نشان می دهد.

پس از هر نوع درمان، بیمار تا 48 ساعت قبل از مرخص شدن از مرکز از نظر عوارض جانبی تحت نظر است. پرسنل پزشکی در طول دوره نظارت برای واکنش به هر شرایط اضطراری که ممکن است رخ دهد در دسترس هستند.
وابستگی روانی به تریاک در دوره سم زدایی نیز درمان می شود. مشاوره دارویی فردی به بیمار ارائه می شود و مشاوره گروهی برای کمک به بیمار در توسعه ابزارهایی برای کمک به پیشگیری از عود در آینده بسیار توصیه می شود.

ترک تریاک چقدر طول می کشد؟

جدول زمانی برای برداشت تریاک به میزان وابستگی مصرف کننده به این ماده بستگی دارد. طول مدت علائم شدید ترک معمولاً بین 48 تا 72 ساعت است. طول کل برداشت می تواند تا 14 روز طول بکشد.

آیا هیچ درمان خانگی برای تمیز شدن ایمن وجود دارد؟

اگر به دنبال یک درمان خانگی به عنوان جایگزینی برای کمک پزشکی هستید، باید در مورد اثرات ترک تریاک بیشتر بدانید. احتمالاً درمان‌های طبیعی به اندازه کمک حرفه‌ای تسکین نمی‌دهند، و مراکز توانبخشی می‌توانند به کاهش ناراحتی ناشی از ترک اعتیاد کمک کنند.

چه مدت طول می کشد تا سم زدایی از تریاک انجام شود؟

سم زدایی از تریاک می تواند تا 14 روز طول بکشد. 

منبع: https://withdrawal.net/narcotic/opium